miércoles, 14 de febrero de 2018

HEBRAÌSTICA

El nostre apunt

Els jueus catalans de Manuel Forcano







Ens ha explicat l'autor  les vicissituds  del poble jueu a la Península i concretament a Catalunya, des del Segle I dC. fins avui, que ens podem preguntar: qui de nosaltres té algun avantpassat jueu? O qui són avui els jueus catalans? Són els que han vingut de fora i també som el fruit d'una barreixa.  Encara que van ser expulsats i perseguits en diferents èpoques i els que no varen fugir van esdevenir  conversos, en el que això suposava per ells.

Primer les expulsions romanes, desprès convivien amb els reis visigots, fins la conversió de Recared al Catolicisme, llavors  hi va haver una política atroç contra els jueus. En quan a  l'Islam al 711 on hi va haver tolerància i col·laboració, segles VIII al XI . AL Andalus i el mite de Serafad, en aquest segles d'esplendor del Califat Àrabs accepten el jueus a fer servei militar.  Apareixen prohoms Abraham ba Hiyya XI  literat, científic, teòleg, astrònom matemàtic. 
Apareixen primeres comunitats catalanas  llavors amb les invasions Almohade, els taifes i soldats fanàtics del nord Africa, amb la intolerància religiosa, conversió o mort, els jueus alguns emigren. El Rei Jaume I necessita financers i diplomàtics i té amics jueus.
Es formen comunitats jueves cristianes, El cim del poder segle XIII expansió a les Balears 
i València. els jueus a la Cort, (obligats a llegir i escriure des de petits) a l'administració, fan tasques de traductors, tresorers, secretaris, batlles, etc. El Rei dona latifundis perquè l'ajudaven en les guerres. L'església posa el crit al cel, i el Rei Pere prohibeix que estiguin a la Cort. Ensenyances de la càbala. a Llenguadoc es un món fosc; a Girona i a Barcelona hermètic.
Lectura de missatges ocults, mes de 600 preceptes i com aplicar-los. Segle XIII Mosse BenNahman de Girona , ministre afers jueus amb Jaume I obra cabdal. Rabi, cabalista, poeta, teòleg, comentari sobre la Torà, cim de la llei. Analitza els personatges bíblics fa retrat psicològic. Les disputes de Barcelona de 1263 al Saló del Tinell. 
Segle XIV el segle del Diable, tres fets històrics, Croada dels Pastorells 1320 , la Pesta Negre 1348  es culpava al jueus d'emmetzinar les aigües, i els avalots 1391 la fi del judaisme català un segle més tard, ja no en queden de jueus aquí, o et converteixes o t'exiles. El 1492 el drama va ser per els jueus castellans expulsats. 
Apareix Rabí Salomó ben Adret personatge universal el més gran filòsof.  jurista jutge savi, interpreta la Bíblia, el Talmut, quan hi havia dubtes sobre un verset del Talmut escrivia al rabí, com s'ha d'entendre aquest dubte. Sempre contestava a les preguntes.
El Call barri jueu, estret insalubre, ens resta "la documentació de la queixa"
El Decret d'expulsió dels jueus aquí a Catalunya quasi be no es nota, eren expulsats i en 2/3 anys els deixaven tornar però no als jueus sefardites, mite de Safarat en que Al Andalus els va integrà i aquests van conservar la llengua castellana on fossin per exemple a Liorna, Provença , Nord Africa, Roma, Nàpols  Occitània, Llenguadoc, Flandes, Balcans, Salònica etc. Els xuetes mallorquins  a Morella, Tudela, són jueus convertits al Cristianisme. Es fa difícil saber  per el cognom del convers si  aquest provè d'una família de convertits. Desprès també es va instaurar la Inquisició que perseguia les pràctiques religioses que s'apartessin del Cristianisme.


No hay comentarios:

Publicar un comentario

LITERATURA: LA PERSONALITAT LITERÀRIA DE FRANCESC VIVENÇ "EL RECTOR DE VALLFOGONA DE RIUCORB"

  LA PERSONALITAT LITERÀRIA  DE FRANCESC  VICENÇ GARCIA "EL RECTOR DE VALLFOGONA" MARIA ISABEL PIJOAN  7 DE MAIG DEL 2024 Gran poe...