A Joan Oró i Florensa (1923-2004) se'l coneix com el científic de la vida. Aquest lleidatà va ser una de les figures científiques més importants del segle XX, i es va dedicar a l'estudi sobre l'origen de la vida a la Terra i la cerca de vida fora del nostre planeta. Amb una personalitat inquieta, ja de ben jove va somiar a poder, algun dia, podrem esbrinar com s'ho va fer la natura per a crear la vida.
Etiquetes
- 2017 FEBRER MARÇ
- 2018 TERCER TRIMESTRE
- 2024 PROGRAMACIÓ
- 2025 CONFERÈNCIES PRIMERS SEMESTRE
- 2ON TRIMESTRE 2018
- ADAPTACIÓ TEATRAL
- AL CENTRE DE L'ARMONIA
- ANTROPOLOGIA
- ARQUEOLOGIA
- ARQUEOLOGIA HISTORIA
- ARQUITECTURA
- ASTRONOMIA I FISICA
- ASTRONOMIA I FÍSICA
- AULA D'EXT UNIVERSITÀRIA DE GRÀCIA
- AULA D'EXTENSIÓ UNIVERSITÀRIA
- BIOLOGIA
- BIOLOGIA FARMACIA I SALUT
- CIENCIA
- CIÈNCIA
- CIENCIES
- CIENCIES SOCIALS
- CIENCIES SOCIALS FILOSOFIA
- CONFERENCIES
- CONFERÈNCIES
- CONFERÈNCIES TARDOR 2020
- CONFERÈNCIES 2017
- CONFERÈNCIES 2019-2020
- CONFERENCIES 2021
- CONFERÈNCIES 2022
- CONFERÈNCIES 2022 SEGON I TERCER TRIMESTRE
- CONFERÈNCIES 2023 OCTUBRE NOVEMBRE DESEMBRE
- CONFERÈNCIES 2024 1S
- CONFERENCIES curs 2018 TERCER TRIMESTRE
- CONFERÈNCIES curs 2018-2019
- CUINA
- DRET
- FILOSOFIA
- FISICA
- FÍSICA
- GEOGRAFIA
- GLACIOLOGIA
- HEBRAÌSTICA
- HISTÒRIA
- HISTÒRIA CONTEMPORÀNEA
- HISTORIA CONTEMPORÀNIA
- HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
- HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA I SOCIOLOGIA
- HISTÒRIA DE L'ART
- HISTÒRIA DE L'ART. CINEMA
- HISTORIA DE L'ART. PINTURA
- INDÚSTRIA TÈXTIL
- INICI DEL NOU CURS OCTUBRE NOVEMBRE I DESEMBRE
- LITERATURA
- MATEMÀTIQUES
- MEDICINA
- MEDICINA HISTÒRIA DE L'ART
- MUSICA
- MÚSICA
- NOVEL.LA D'INTRIGA
- NOVEL.LA NEGRA
- PERIODISME
- PINTURA
- POESIA
- PUBLICITAT
- RELIGIO
- RELIGIÓ
- SALUT
- SEGON I TERCER TRIMESTRE
- SORTIDES CULTURALS
- TEATRE
- TECNOLOGIA.INFORMÀTICA
- URBANISME
- ZOOLOGIA
miércoles, 5 de junio de 2024
FÍSICA, ASTRONOMIA
miércoles, 22 de mayo de 2024
HISTORIA DE L'ART: CINEMA
WALT DISNEY I ELS CONTES TRADICIONALS ALBERT BEORLEGUI
21 MAIG DEL 2024
Hi ha la creença popular que els contes de fades són històries innocents amb princeses que somnien amb prínceps blaus, ocellets que entonen cançonetes ensucrades, i fades que fan encanteris, convertint carbasses amb carrosses. La idea ha estat sobretot reforçada per les versions en cinema que n’ha fet Walt Disney, on,paradoxalment, se l’ha criticat tant per endolcir massa les històries originals, com ser també el creador d’alguns dels malsons més traumàtics de la nostra infantesa.
En realitat, però, els contes de fades són més perversos del que podríem arribar a pensar, entre d’altres qüestions, perquè no estaven originàriament dirigits a una audiència infantil i no estalviaven elements morbosos (incest,canibalisme, tortures, entre moltes d’altres perversions), per fer-los més atractius a les audiències a les que anaven dirigits. Aquesta conferència tracta la relació que Walt Disney ha tingut amb els contes de fades i com bona part de la producció que va fer en vida (1923-1966)adaptava alguns d’aquests contes endolcint-los per a unes audiències però mantenint (d’amagat, això sí), alguns elements inquietants.
La sessió intenta delimitar què és el que entenem per un conte de fades, establint aquells elements comuns (universalitat, oralitat, atemporalitat, personatges arquetípics, existència de la màgia, finals feliços), i com els podem distingir dels mites, les faules, les llegendes o els simples contes. I també es fa un recorregut per alguns pels principals autors de contes, no només els més coneguts (Charles Perrault, els germans Grimm, Hans Christian Andersen), sinó també d’altres que en
van ser precursors com Giambattista Basile, Gianfrancesco Straparola da Caravaggio, la Baronesa d’Aulnnoy o Charlotte Rose de la Force.Finalment, es fa una comparació entre les versions “originals” i les adaptacions cinematogràfiques dels tres contes de fades canònics de Disney:Blancaneus i els set nans (1937), La Ventafocs (1950) i La bella dorment (1959).
Lluny de pensar que els contes de fades són patrimoni exclusivament infantil, doncs, aquesta conferència intenta aprofundir en aquest apassionant terreny ple d’encanteris, sorpreses i on els finals no sempre són feliços...
martes, 14 de mayo de 2024
LITERATURA: LA PERSONALITAT LITERÀRIA DE FRANCESC VIVENÇ "EL RECTOR DE VALLFOGONA DE RIUCORB"
LA PERSONALITAT LITERÀRIA DE FRANCESC VICENÇ GARCIA "EL RECTOR DE VALLFOGONA"
MARIA ISABEL PIJOAN
7 DE MAIG DEL 2024
miércoles, 17 de abril de 2024
HISTÒRIA DE L'ART: PICASSO I MIRO
PICASSO I MIRÓ: DOS GRANS ARTISTES COMPARATS.
REVOLUCIÓ ARTÍSTICA. ADMIRACIÓ I AMISTAT
Mariona Millà
16 d'abril de 2024
miércoles, 3 de abril de 2024
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
SALVADOR SEGUI, "EL NOI DEL SUCRE"
JOSEP MARIA SOLÉ I SABATÉ
2 D'ABRIL DE 2024
Salvador Seguí, "El noi del Sucre" és un dels grans noms del sindicalisme català.
Defensor de l'anarquisme sindical, advocava per la unió del republicanisme catalanista d'esquerres en el front polític, on hi tenia grans amics com Francesc Layret i Lluís Companys, fet que el va convertir en un personatge complex i polièdric. Líder de la CNT en les primeres dècades del segle XX, va ser assassinat pels pistolers de la Patronal, durant els anys de plom de Barcelona.
La seva memòria persisteix com la d'una de les persones clau, per entendre els anys posteriors a la Gran Guerra a Catalunya.
sábado, 23 de marzo de 2024
CIÈNCIES SOCIALS, PUBLICITAT
miércoles, 6 de marzo de 2024
FILOSOFIA
GRÈCIA ANTIGA: SÒFOCLES: ANTÍGONA I EDIP REI
RAÜL GARRIGASAIT, 5 DE MARÇ DE 2024
De la trentena llarga de tragèdies que hem conservat de la Grècia clàssica, la posteritat sovint n’ha elevat dues a la condició de models insuperables:l’Antígona i l’Èdip rei de Sòfocles. Què tenen d’especial que els hagi permès de seduir el públic i sobretot els lectors amb tanta intensitat?Semblen obres ben diferents. L’Antígona explica un acte de desobediència
de la protagonista: quan el rei Creont prohibeix que s’enterri el seu enemic Polinices, germà d’Antígona, ella decideix revoltar-se contra l’autoritat, assumint plenament les conseqüències del seu acte. Tota la tragèdia gira al voltant de les raons d’Antígona i les de Creont, que aparentment són les raons de la família i les de l’Estat. Ja veurem, però, que la situació és més complexa del
que sembla d’entrada.
L’Èdip rei parteix d’una situació límit: una plaga assola la ciutat de Tebes. En aquestes circumstàncies, el rei Èdip, orgullós de la seva intel·ligència, s’ofereix per resoldre el mal col·lectiu, però no s’adona que l’origen d’aquest mal no és a fora sinó dins seu, dins del palau reial, dins de la seva família. Cercant el culpable de la situació, en realitat se cerca a si mateix.En tots dos casos, Sòfocles explora la tensió entre la col·lectivitat i el cercle familiar, entre les paraules dites en públic i els secrets que no es diuen, entre la força del llenguatge i la seva impotència. La manera com ho fa cada tragèdia, com veurem, és única i infinitament rica.
MÚSICA POPULAR, CUBA, CATALUNYA I HAVANERAS
CUBA, CATALUNYA I HAVANERAS. VALERI COBOS MUR I LAURA FURRÓ 10 DE JUNY DE 2025 Faré una breu història introductòria. Veurem perquè les hav...
-
16 de GENER 2018 JOSEP PUIG I CADAFALCH : UNA VIDA PLURIDIMENSIONAL I COMPROMESA AMB LA SEVA ÈPOCA MUNTSA LAMÚA CASSOU ...
-
12 de març del 2019 Estampats, Indianes i l'origen de la industrialització de Catalunya. Marta Prevosti. Tots sabem que l’origen d...
-
JAUME PLENSA ESCULTOR DE LA LLUM I DE L'ESPERIT Mariona Milla 13 desembre de 2022 He plantejat aquesta conferència, no pas des del punt...