miércoles, 15 de noviembre de 2023

HISTÒRIA CONTEMPORÀNEA, CIÈNCIES SOCIALS

 ELS FERROCARRILS , UNA HISTÒRIA ROMÀNTICA

   ELS ROMÀNTICS DEL TREN               


                                                                                                  Xavier Nubiola                                                                                                                                          14 de novembre de 202




Conferència amb imatges per l’enginyer Xavier Nubiola de Castellarnau, amb motiu del 175è aniversari de la línia Barcelona-Mataró, 1848-2023.Volem reivindicar el romanticisme com un factor destacat que va impulsar el ferrocarril contra l’immobilisme dels escèptics. En aquest sentit, Miquel Biada va ser el primer romàntic al descobrir des de Cuba els avantatges del nou mitjà de transport, per impulsar el ferrocarril entre Barcelona i la seva ciutat natal, Mataró.La comissió mataronina del Centenari del Tren, va prolongar el romanticisme d’en Biada, i com ell, va haver de lluitar contra el desinterès del Govern central a Madrid.Any rere any, els romàntics del tren van mantenir la tradició de L'ofrena floral al monument a Miquel Biada a la plaça enfront de l'Estació de Mataró. Aquesta perseverança es veuria recompensada si finalment s’assolís el tan desitjat objectiu per la ciutat del Museu del Ferrocarril de Mataró.




Tot cercant el romanticisme dels primers trens, la presentació es divideix en 5 apartats:Organització, material rodant, personal, passatgers i ‘souvenirs’.1.- Organització: El transport col·lectiu des d’un principi s’organitza en 3 classes: 1ª, 2ªi 3ª, donant lloc a noves situacions que de vegades ens semblen gracioses i fins i tot ridícules.2.- Material rodant: L’època de la tracció vapor és per molt la més romàntica, per això les màquines s’engalanaven amb flors. El camí permanent de la via sorprenia i fascinava per la facilitat de desplaçament del tren.3.- Personal: El ferrocarril va crear noves ocupacions, moltes desaparegudes al ser substituïdes per controls automàtics fruit de l’electrònica. Els caps d’estació eren els màxims responsables del correcte funcionament del ferrocarril, mentre que el maquinista i el fogoner tripulaven les locomotores de vapor.4.- Passatgers: Per alguns agafar el tren era un dels moments difícils de la vida, fins i tot feien testament abans. Al passar pel Túnel de Montgat els primers viatgers cridaven i aplaudien d’entusiasme per la prova superada. Per altres el túnel era conegut com el Passatge del amor”, aprofitant els instants de foscor per fer manetes, tot i que el moment més romàntic corresponia als comiats i arribades a les estacions.5.- ‘Souvenirs’: De l’època romàntica es conserven postals que familiars i amics s’enviaven com a prova del seu afecte i amor. Els viatgers es mostraven contents per arribar al seu destí sense cap problema ni accident, establint un paral·lelisme entre la

nostra vida i el viatge en tren.       



                      


              X.N.C.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

LITERATURA: LA PERSONALITAT LITERÀRIA DE FRANCESC VIVENÇ "EL RECTOR DE VALLFOGONA DE RIUCORB"

  LA PERSONALITAT LITERÀRIA  DE FRANCESC  VICENÇ GARCIA "EL RECTOR DE VALLFOGONA" MARIA ISABEL PIJOAN  7 DE MAIG DEL 2024 Gran poe...